Komplex pszichológiai és gyógypedagógiai fejlesztés

Tanulási és magatartási zavarok komplex gyógypedagógiai és pszichológiai fejlesztése


Tanulási zavarok: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, figyelemzavar
Magatartási zavarok: szorongás, önértékelési problémák, agresszió, önkárosító viselkedési formák, tikk, éjszakai és nappali bevizelés, széklet visszatartása, érzelmi kifejezés és felismerés zavarai

Az állapotfelmérést követően több területet is érintő, személyre szabott terápiában részesül a gyermek. Erre azért van szükség, mert egy-egy részképesség vagy funkció kiesése vagy zavart működése gyermekenként változó módon, de majdnem minden területre kihat. Például a térben való tájékozódás problémái megjelennek a mozgásban, az írásban és az olvasásban betűk, szótagok felcserélése formájában. Ilyenkor a gyerekek rendszerint az értelmükkel kompenzálnak úgy, hogy a szövegkontextusból következtetnek a leírt szó jelentésére. Ez azonban sok energiát igényel, nagyon fárasztó és lassítja a munkatempót. Természetes, hogy mindez feszültséget okoz a gyermekben, ami a viselkedésében is megjelenik más tényezőktől függően visszahúzódásként, agresszív vagy figyelemfelkeltő viselkedésként.

A komplex terápia előnye, hogy a probléma összes vetületével foglalkozik, így nincs szükség több különböző terápiára.

A komplex fejlesztés az alábbi területeket foglalja magában:
– nagy- és finommozgás
– hallási, látási és taktilis figyelem
– beszédfejlesztés
– kognitív funkciók
– szociális viszonyulás, interakció
– a különböző érzékletekből származó információk összekötése
– a kísérő pszichés folyamatok támogatása, érzelmi oldal kibontása

Ezek a gyermek életkorától függően megvalósulhatnak
– korai fejlesztés keretében (4 hónapostól 3 éves korig)
– óvodáskori készségfejlesztés és pszichológiai segítségnyújtás formájában
– iskolára való felkészítés keretében
– kisiskolás- és kamaszkori tanulási és magatartási problémák terápiájaként